کد خبر: 46268

فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تیم ژاوی مرموز و برگ برنده قرمزها گل‌محمدی است/ پرسپولیس به نوراللهی در زمین نیاز دارد

من فکر می‌کنم برگ‌برنده پرسپولیس در بازی با السد قطعا یحیی گل‌محمدی است و تنها با ایده‌های این مربی است که پرسپولیس می‌تواند از سد السد عبور کند.

به گزارش«فرهیختگان»، پرسپولیسی‌ها بعد از جشنواره گلی که در بازی برابر الشارجه به‌راه انداختند و مجوز حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند بار دیگر مورد توجه کارشناسان فوتبال آسیا قرار گرفته‌اند و همه از تیم یحیی گل‌محمدی به‌عنوان تیمی یاد می‌کنند که سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را دارد و می‌تواند بار دیگر به این مرحله برسد.

سرخ‌ها اما این را خوب می‌دانند تیمی که قرار است امروز در برابر آن صف‌آرایی کنند الشارجه امارات نیست؛ تیم منسجمی است که فوتبال را باکلاس بازی می‌کند و سرمربی‌اش کسی است که سال‌ها در بارسلونا توپ می‌زده و از تجربه بالایی برخوردار است و خیلی دوست دارد که حالا در قامت یک سرمربی بتواند این جام مهم آسیایی را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

برای اینکه پرسپولیس آسیایی، نفرات جدیدی که به این تیم اضافه شدند و همچنین حریف امروزش را در رقابت‌های آسیایی مروری کرده باشیم با یکی از بازیکنان پیشین پرسپولیس دقایقی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فرزاد آشوبی را در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر بازی‌هایی که پرسپولیس در مرحله گروهی پشت‌سر گذاشت. شما این تیم را چطور دیدید و تفاوت‌هایی که آنها با حضورشان در لیگ برتر داشتند چه بود؟

بزرگ‌ترین تفاوتی که می‌توانم به آن اشاره کنم سیستم بازی این تیم بود که در رقابت‌های آسیایی آنها با آرایش 2-4-4 به میدان رفتند و وینگرهای چپ و راست این تیم که احسان پهلوان و بشار رسن بودند آزادی عمل بیشتری را در زمین داشتند و با توجه به حضور 2هافبک نگه‌دارنده در پشت‌سرشان، با خیالی آسوده در کارهای هجومی شرکت می‌کردند. وحید امیری هم با اینکه در پست مهاجم انجام وظیفه می‌کرد اما او هم می‌توانست در طول و عرض حرکت کند و نسبت به عیسی آل‌کثیر که مهاجم هدف این تیم بود آزادی عمل بیشتری داشت. در این سبک بازی پرسپولیس نیاز مبرمی به مدافعان تخصصی کناری دارد که بتوانند به بالا بازی کردن پرسپولیس کمک کنند.

درخصوص هافبک دفاعی یا همان هافبک‌های بازدارنده، پرسپولیس در این بازی‌ها زوج‌های مختلفی را امتحان کرده است. به‌نظر شما کدام زوج بیشتر به کار پرسپولیس می‌آید؟

از نظر من حضور 2هافبک بازدارنده و مخرب به کار پرسپولیس نمی‌آید؛ چراکه آنها نیاز به بازی‌سازی از قلب خط هافبک دارند و بازیکنی مثل احمد نوراللهی که توانایی ارسال پاس‌های خطرناک به عمق دفاع حریف را دارد و می‌تواند در موج دوم حمله به تیمش کمک کند حضورش در زمین خیلی به کار تیم می‌آید و حالا برای نفر دوم یحیی می‌تواند از سرلک یا کامیابی‌نیا درکنار نوراللهی استفاده کند.

شما خریدهای جدید پرسپولیس را موفق می‌دانید یا اینکه بر این باورید این تیم نقل‌وانتقالات خوبی را پشت‌سر نگذاشته است؟

با توجه به عملکرد این تیم در بازی‌های گذشته من فکر می‌کنم که یحیی گل‌محمدی خریدهای خوبی در نقل‌وانتقالات داشته و آنها توانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند، البته نظر من بر این است که امروز نمی‌توانیم به‌صورت تمام و کمال خریدهای پرسپولیس را آنالیز کنیم و باید زمان بیشتری به آنها بدهیم تا بتوانند خودشان را بیشتر نشان دهند. بازی‌های لیگ برتر هم بسیار مهم است؛ چراکه حفظ انگیزه فعلی و ارائه همین کیفیتی که در بازی‌های آسیایی از خود به نمایش گذاشته‌اند هم مهم است و اگر آنها بتوانند همین روند خوب و کم‌نوسان را از خود ارائه دهند می‌شود نمره قبولی به خریدهای پرسپولیس داد.

خیلی‌ها بر این باورند که پرسپولیس در برابر الدوحیل محتاط بازی کرد و ترس از دست دادن امتیاز در این بازی حساس و کشیده‌شدن کار صعود به روز آخر سرخ‌ها را ترسانده بود وگرنه آنها می‌توانستند نتیجه بهتری به دست بیاورند.

من واقعا از این تحلیل‌ها تعجب می‌کنم. پرسپولیس از الدوحیل ترسیده بود؟ چرا باید از این تیم می‌ترسید؟ از نظر من اگر تیمی قرار بود در این بازی جانب احتیاط را رعایت کند آن تیم الدوحیل بود. اگر پرسپولیس نتوانست مقابل تیم قطری موفق شود به این دلیل بود که این تیم هافبک طراح در بازی‌اش نداشت و هافبک‌های وسط این تیم توانایی ارسال پاس‌های کلیدی را نداشتند. البته هر 2تیم در این بازی با احتیاط بازی می‌کردند و می‌دیدیم که بعد از، از دست رفتن توپ خیلی با سرعت به دفاع بازمی‌گشتند. در این مدل بازی‌ها تیم‌ها باید از چند ثانیه طلایی برای برتری در زمین استفاده کنند و با بالاترین سرعت و کمترین ضربه به توپ خودشان را به دروازه حریف برسانند. همان کاری که الدوحیل کرد و بازی را برد.

یعنی شما معتقدید نبود نواللهی در زمین عامل شکست پرسپولیس در این بازی بود؟

خب قطعا یکی از مهم‌ترین مشکلات پرسپولیس در این بازی نداشتن یک بازیکن طراح با دید بالا برای ارسال‌های خوب و دقیق و اضافه‌شدن به موج دوم حمله بود. با توجه به اینکه پرسپولیس بازی مالکانه را در دستورکار قرار می‌دهد، استفاده از یک بازیکن که بتواند در این شرایط با پاس‌های کلیدی تیمش را در فرصت گلزنی قرار دهد بسیار مهم و حیاتی است. البته این را هم اضافه کنم که نبود سعید آقایی در جناح چپ خط دفاعی در این بازی بسیار به‌ضرر پرسپولیس تمام شد چراکه شجاع خلیل‌زاده ذاتا یک مدافع چپ نیست و تخصص بازی در این پست را ندارد و همین موضوع باعث شده بود آنها در حمله از این جناح دچار مشکل باشند.

السد را در این بازی‌ها چطور ارزیابی کردید. به‌خصوص که آنها یک دیدار هم با سپاهان برگزار کردند و اتفاقا نتیجه را هم به این نماینده کشورمان واگذار کردند.

السد و تفکرات سرمربی‌اش یک تیم بسیار خطرناک است. اگر بخواهیم شرایط السد را در بازی با سپاهان در نظر بگیریم عقل سلیم حکم می‌کرد آنها با ترکیبی از تمام نفرات اصلی‌شان پا به میدان بگذارند اما آنها دست به کار بزرگی زدند و نشان دادند برایشان اصلا اهمیتی ندارد که با تیم اول گروه  Cبازی کنند یا تیم دومش و همین موضوع قدرت آنها و اعتمادبه‌نفس بالایشان را نشان می‌دهد. وقتی یک سرمربی به استراحت بازیکنانش بیشتر از صدرنشینی اهمیت می‌دهد یعنی یک شجاعت عجیبی پشت تفکرات سرمربی‌اش خوابیده است که همین می‌تواند برای پرسپولیس و هر حریف دیگری خطرناک باشد. به‌نظرم پرسپولیس باید در بازی امروز به‌شدت هوشیار باشد و از نفرات مهم تیم السد مثل بونجاح، اکرم عفیف و... با یک دفاع تیمی مراقبت کرده و آنها را از جریان بازی خارج کند چراکه این نفرات اگر کوچک‌ترین موقعیتی پیدا کنند می‌توانند خیلی خطرناک باشند.

از نظر شما این السدی که شما در بازی‌های ACL2020  دیده‌اید قابل مقایسه با تیمی است که پرسپولیس برانکو حذفش کرد؟

از نظر من اصلا نمی‌توانیم این تیم را با آن تیم مقایسه کنیم. امروز می‌بینیم تفکرات ژاوی در السد کاملا حکمفرما شده و بازیکنان آن چه با توپ و چه بدون توپ فوتبال روانی را از خود ارائه می‌دهند و زمانی که توپ را حمل می‌کنند سرعت بسیار زیادی دارند و از همه اینها مهم‌تر اینکه السد به‌شدت تیم مرموز و غیرقابل پیش‌بینی است. آنها برای رسیدن به دروازه حریف راه‌های بی‌شماری دارند و سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله‌شان فوق‌العاده است. پرسپولیس برای مقابله با این تیم باید فاصله بین خطوط خود را حفظ کند و فضایی برای مانور دراختیار بازیکنان السد قرار ندهد.

به‌عنوان آخرین سوال شما اگر بخواهید یک برگ‌برنده برای عبور پرسپولیس از این مرحله معرفی کنید به چه مورد یا چه کسی اشاره می‌کنید؟

من فکر می‌کنم برگ‌برنده پرسپولیس در این بازی قطعا یحیی گل‌محمدی است و تنها با ایده‌های این مربی است که پرسپولیس می‌تواند از سد السد عبور کند. پرسپولیس یک تیم کامل است که مجموعه‌ای از بازیکنان خوب و توانمند را دراختیار دارد و برای برتری در میدان آنها تنها یک رهبر خوب می‌خواهند. گل‌محمدی تا اینجای کار نشان داده که توانایی بالایی در اداره پرسپولیس دارد و امیدواریم تصمیمات او در بازی برابر السد هم کارگشا باشد و آنها تیم پیروز بازی امروز باشند.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها